Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 20 augusti 2010

Lätta - margarin - reklamen ljuger


Lätta ljuger, borde får medalj i falsk marknadsföring enligt Sanna Ehdin som jobbar mot Becel

Jag kopierar rakt av från hennes blogg:
”Becel en kemisk smörja
Becelreklamen framställer produkten som en hjärtevän som ger smala och glada människor. Inget kunde vara mer missvisande. Det är en kemisk sörja som inte bara förorenar människan utan även miljön. Följande kemikalier och processer förekommer vid tillverkningen av becel, såvida inte produktionsprocessen ändrats på senare tid:
  1. Bensin (extraktion av sojalecitin)

  2. Aceton (fraktionering av palmolja)

  3. Natronlut (vid raffinering)

  4. Fosforsyra (vid raffinering)

  5. Regenererad bentonit (blekning)

  6. Kraftig upphettning (ca 230 grader i deodoriseringssteget)

  7. Natriummetylat (omestring) som sedan ombildas till metanol

  8. Andra lösningsmedel (okänt vilket/vilka) när man extraherar växtsteroler från timmerstockar eller soja.”


Protestera gärna mot fusket och kemikalierna! Vilket jag direkt gjorde.

Har precis skickat ett mail till Unilever (de som producerar Lätta samt reklamen som får fortgå) med kopia till Livsmedelsverket och Konsumenter i Samverkan som anmält Becel.

”Unilever
Bara kärnmjölk, vatten och rapsolja som den du kan köpa i affären?  Kan inte stämma, det blir inte bredbart av dessa råvaror hur jag än försöker. Varför ljuger ni och fuskar så mycket. Säg som det är, att det är en ohälsosam kemisk sörja som skulle skrämma folk från vettet om de visste hur det gjordes.

Livsmedelsverket
Hur kan detta få fortgå? Detta är enligt min mening falsk marknadsföring som borde förbjudas i ett så upplyst och hälsomedvetet men fettchockat Sverige. Alla margariner inkl smör- och rapsolja tillverkas väl på samma sätt med en massa kemikalier och omestras som det så fint heter.

Konsumenter i samverkan
Kan ni inte anmäla dem som ni gjorde med Becel? Ja tack!! Bravo!
Högaktningsfullt”

Och så blev jag medlem i Konsumenter i Samverkan, de behöver allt stöd de kan få, kampanj: 99:-. Bli gärna det du också. Vi måste få ett stopp på dessa lurendrejerier. Hmmm, snart skickar väl Unilever & Co något illaluktande till mig. Men, då får de väl göra det. Jag skriver det som stämmer (hoppas jag… )


Konsumenter i samverkan svarade nästa dag att de håller på och kartlägger detta. De övriga har inte svarat, ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar