Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 5 augusti 2010

Rensa i röran med Feng Shui, Karen Kingston - en av mina husbiblar

Jag har storrensat denna fantastiskt fina sommar. 23 kassar gick till Emmaus - http://www.emmaus.se/ - en organisation jag litar på (en av de få) då min morbror och hans familj i Finland lagt ner sitt liv, själ och arbete på och jag därmed vet hur de fungerar. De kommer och hämtar om man har tillräckligt mycket. Man slänger inte saker, man ger bort till bättre behövande – helt och rent. Det finns alltid människor, i Sverige och utomlands som behöver kläder. Det de inte skickar vidare säljs och ger pengar till att transportera saker, att ha människor ”anställda” som får fickpengar för sitt uppehälle. Vi pratar här inte om ”marknadsmässiga löner”, avtalspensioner, egna uppdrag vid sidan om, stora pengar till ”administration” m m som alltid får mig att se rött. Det finns än idag nog många människor som glatt lever på minimum för att hjälpa världen. Personer som är välutbildade, kompetenta, professionella men lever för ett högre syfte än pengar. Anställ dem och inte pampar!

Karen Kingstons bok - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320141
Space Clearing - http://www.spaceclearing.com/html/

Men, jag hittade gamla overhead från min tid som föreläsare som jag vill ha kvar på något sätt:

”Unless you try to do something beyond what you have already mastered, you will never grow.” – Phoenix/USA ’98

“En dag som den här åkte Marco Polo till Kina. Vad ska du göra?” Loesje

Varför jag är intresserad av framtiden. Joo, därför att jag ska spendera resten av mitt liv i den. Jag själv!

Carpe diem – Fånga dagen. Dagen idag kommer aldrig tillbaka. Morgondagen har ännu inte varit. Gårdagen är borta för evigt, men idag har du hela dagen till ditt förfogande.

”Att försöka finna ett företags eller en organisations affärsidé är som att leta efter kärnan i en lök – man tar bort lager efter lager för att till slut finna ingenting och hela tiden gråter man.” Klas Mellander, LMI – tyvärr stämmer detta även idag.

”Ett projekt är en serie kriser som i bästa fall leder fram till ett – i efterhand uppställt mål.” Torbjörn Trollte, TBV

”Ett projekts olika stadier kan indelas i: 1) Vild entusiasm. 2) Desillusion. 3) Panik. 4) Leta efter skyldiga. 5) Bestraffa de oskyldiga. 6) Belöna dem som inte var med. – ur boken ”Stålsparven”, Lasse Svanberg, EMI Elstree Studios

”Förmågan att idag tänka annorlunda än igår är det som skiljer den vise från den envise.” Lars Dencik

”Framtiden börjar om 14 sekunder.” Leif Edvinsson, Director Intellectual Capital, Skandia - en av mina "gamla" gurus

”BOHICA” – Bend over, here it comes again! Scott Adams, Dilbert

Trebokstavsförkortningar inom management: TQM, T50, BPR, HRM, TCO, ISO, SIQ, MBL, MBF, MBO, EVA, ABC, BSC

“A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history with the possible exceptions of handguns and tequila”. Mitch Ratcliffe, Technology Review, April, 92 - so true!

“Att formulera en strategi är att I efterhand beskriva hur man kunde ha tänkt innan man gjorde det som ledde fram till att det blev som det blev.” Christer Hanefalk, f d marknadschef, TBV

”I’m 51% sweetheart, 49% bitch. Don’t push it!” – Signs in the office bathroom of Illinois Senatorial Challenger Carol Moseley Braun - selektiv bitch är ett bra sätt att vara, inte bitchig på heltid, men inte heller för snäll!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar