Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 26 augusti 2010

Tio tankar om tid – Tio år senare, Bodil Jönsson


Jag har läst flera av Bodils böcker under åren, hennes ”Tio tankar om tid” kom ut 1999 och har sålt i 650.000 exemplar och blivit översatt till 20 språk, imponerande för en fackbok. Nu tio år senare kom fortsättningen som jag precis läst ut och citerar ut:

”Kostnader
Maten är (tycker jag) orimligt billig, se också nedan. Jag blir ofta stående i en affär och funderar över vad producenten egentligen kan ha fått för sin vara, och vilka förhållanden som måste råda för att det hela alls ska gå ihop. Vill vi verkligen ha vår konsumentmakt till denna ständiga prispress av matkostnaderna? Inser vi inte vilka konsekvenser det får för innehållet i det som vi faktiskt äter och förhållanden under vilka råvarorna produceras.”

De många en-frågorna
Fåglarna: I själva verket vad det just en-fråga som utgjorde startskottet för miljörörelsen i västvärlden, Rachel Carsons bok ”Tyst vår” från 1962….
Fiskarna: På senare tid har Isabella Lövins ”Tyst hav” (2007) fungerat på motsvarande sätt när hon riktade uppmärksamheten mot utfiskning av haven och förändringar av ekosystemen…
Sälarna: Säldöden år 1988 är fortfarande ett av Sveriges största en-frågeexempel. Plötsligt fanns det något att fokusera på, och det uppkom makalast starkt känslomässigt engagemang för sälarnas hälsa….."

Läs gärna boken! Den är klart intressant. Nästa av hennes böcker jag vill läsa är: ”Tio tankar om mat”, men först ska jag hämta ut ”Döden i grytan” Mats-Eric Nilssons tredje bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar