Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 19 september 2010

För en sjukjournal


Det är himla lätt att glömma alla de viktiga frågorna man skulle diskutera med läkaren när de har ca 10 minuter per patient. Så skriv ner.

Din anamnes – sjukdomshistoria är viktig, för dig, för läkaren, för dina närmaste.

T ex
Namn, adress, telefon, mobil, hemnummer, yrke
Personnummer
Blodgrupp
Allergier
Läkemedel
Kosttillskott
Mediciner jag tagit innan och vad jag tyckte
Mina förra värden
Feber
Undersökningar, blodprov (snyggt sparade i en pärm efter varje gång), tester, vaccinationer, röntgren
Sjukdomar jag haft
Sjukdomar jag har
Symtom jag har
Sjukskrivningsperioder
Min kost
Min psykiska status
Min motion
Min livsstil

Detta för att: läkaren snabbt ska kunna se allt på ett ställe, dina anhöriga vet vad du haft och har om något skulle hända. Du själv kommer ihåg när något hände, när du började med just den medicinen etc. Vi är komplicerade och komplexa varelser som det inte alltid är så lätt att sätta etikett på. Hjälp till själv så mycket du kan. Och kräv vård, lär dig mer/ta reda på allt om sjukdomen och medicinerna – för- och nackdelar, ta eget ansvar. Tro mig, jag sitter i samma situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar