Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 10 oktober 2010

Förkylningstider


Både sambon och jag har varit förkylda. Då jag har ett sprillans nytt jobb var det inte läge för att ligga hemma ett par dagar och snora (och jag, jag blir döförkyld med rinnande ögon och näsa som till slut är stoppljusröda). Så, så fort jag började känna av tecknen tog jag ett stort glas vatten och i det pytsade jag i: 1 gr C-vitamin brus, 1 Friggs Echinecea brus, 20 droppar Carmolis örtdroppar, 25 droppar ren Echinaforce samt 15 droppar Propolis, en kväll också lite whisky. Det smakar ganska så vedervärdigt, sambon grimaserade illa, men vi sov som stockar. Detta tog vi sedan morgon och kväll under ett par dagar och gissa vem som kunde jobba hela veckan. Lite hostig, lite snuvig, lite harklig, men inte så illa som det borde ha blivit.

1 gr C-vitamin sägs på röret vara 1.6677% av EU:s referensvärde – ha ha ha. Linus Pauling, doktorn med Nobelpriset i medicin just om C-vitamin tog själv 90 GRAM C-vitamin om dagen tills han dog – 93 år gammal. Upp till 3 gram om dagen ska vara helt OK, sedan är det stor risk för lös mage. C-vitamin är en vattenlöslig vitamin och kissas ut. Dessutom är den känslig för värme, tid och ljus. Läkemedelsindustrin har lobbat bra ang referensvärden och dagligt behov, det är långt under det som verkligen behövs, men det återkommer jag till. De försöker hela tiden sno åt sig delar av denna lukrativa marknad, inga kosttillskott, bara mediciner, inga hemska örter som kan döda folk – inte hänt, förutom de som äter flugsvampar.

Men, båda mina rör från Friggs som jag aldrig köper mer då de innehåller sötningsmedlet natriumsackarinat + sorbitol + Echinecean natriumcyklamat. Friggs, jag trodde mer om er (: !  I framtiden blir det mer av A. Vogels rena droppar (känd tysk örtgubbe).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar