Världens största livsmedelsföretag räknar med att vi år 2030 kommer att spendera 5-15 per dag åt matlagning. Alltså behövs fler färdigrätter, förpackningar som är lätta att öppna och konsumera. Enportionstuber med Skippy jordnötssmör finns redan i Sverige, snacka om miljöovänligt.
Livsmedelsindustrin lägger ner miljoner på ”kulisser” – var och hur maten är placerad är en hel vetenskap, mjölken längst in – check, godis vid kassorna – check, en stor korg i mitten med slarvigt upplagda burkar som folk tror är billiga – check. Det luktar nybakat bröd från bake-off – check. Ljudnivån är också viktig, har en annan av dessa giganter, Unilever, kommit fram till. Tänk när alla affärer luktar på samma vis, har samma musik, samma upplägg – från samma konsulter. Guud vad tråkigt. Jag brukar undvika varor från båda två.
Mats-Eric Nilsson skrev om dessa fenomen i SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar