Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 2 februari 2012

Sköt din munhygien för hjärtats skull

Det finns bevisat samband mellan dåligt skötta tänder och hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, för tidiga förlossningar samt reumatoid artrit. En inflammation i munnen (låggradig som inte ens riktigt märks) ger bakterier som transporteras vidare ut i blodbanan. En noggrant skött tandhygien motverkar detta. Nu menar jag inte fluorsköljning då fluor har en hel del bieffekter som allt mer kommer fram i ljuset. Nej, jag  menar, tandläkarbesök minst en gång i året, tandsköterska 1-2 ggr i året (ja, det kostar, men mindre än att bygga om hela käkarna, skaffa inplantat, bryggor m m - tro mig, jag har gjort det två gånger). Tandborstning morgon och kväll, varje dag - en av gångerna med bra eltandborste. Byt också tandborste var tredje månad. Mellanrumsborstar (kolla in rätt storlek och köp en stor hög), en gång om dagen mellan varje tandpar - fyra gånger fram och tillbaka. Fräsch - ja! Och vaknar du ofta med huvudvärk - be tandläkaren fixa en bettskena - inte nog med huvudvärken, du sliter också ner både tandytor och lagningar samt får ett helt snett bett till slut. Har du som jag gnisslat tänder ett helt liv, bit inte folk, du har muskler som en schäfer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar