Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 2 februari 2012

Kokosolja - 1-4 msk per dag

Har jag skrivit om förut, kommer jag att skriva om i fortsättningen så länge den är så nyttig.
Extra Virgin = med kokossmak, urgod att äta ren, ha i smoothie, steka kött, fisk, ägg i, i grytor, på kokta grönsaker, m m i, lindra en torr hud - ansiktet, fötterna, ryggen/magen, benen, håret
Virgin - utan kokossmak = neutral
Stabil olja som är absolut bäst att steka i.
Två som jag rekommenderar (och idag när olja har blivit allt mer köpt så självklart ekologisk) och från hälsokosten, inte de silvriga paketen på ICA - det är kokosfett, något helt annat
Swansoni certified organic 100 % extra virgin coconut oil  - 454 gr kostade 129:-
Aman prana Extra virgin cocos oil, ekologisk, rättvisemärkt, 1,6 l - 525:- - de skriver så här: "... från Filippinerna. Enbart från färska kokosnötter och inte från kopra, inte deodiserad, raffinerad, blekt eller härdad. Innehåller inte transfetter eller kolesterol. Vi betalar 3 % till en samarbetsfond för ett skolprogram för barn, ett lokalt sjukhus och 10 % högre medelpris till 300 filippinska bönder. Flytande från 20-25 grader." Därför är den rinnande på sommaren och mer fast på vintern. Men, bra att läsa den texten, idag är kokosolja big business och då kan det förekomma både det ena och det andra.

Finns en hel del studier idag om kokosoljans alla nyttigheter, bl a mot alzheimer m m. Men ett bra fett är det, se till att få i dig lite varje dag.

3 kommentarer:

  1. Även Kung Markatta har en bra kokosolja ...

    SvaraRadera
  2. Kung Markatta har ofta väldigt bra produkter. Renee Voltaire också, men hennes är ganska så dyra, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. och i håret. Gjorde en inpackning häromdagen, inte snyggt, men troligen väldigt nyttigt. Nu vid det kalla vädret är det flera nätter jag får stiga upp och smörja in mig - med extra virgin - det hjälper. Det jag inte vill äta ska jag inte smörja in på kroppen. Den suger i sig det mesta och för det ut i blodbanorna. Bevisat!

    SvaraRadera