Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 2 februari 2012

Mai-Lis Hellénius, livsstilsprofessor

En dam som blev mäkta poppis för ett par år sedan, väldigt pro-Livsmedels(P)verket och deras irrläror (de kan inte vända på en femöring så de måste (har jag hört) sakta, oändligt sakta backa ur parkeringen och börja säga emot sig själva, utan att det märks :)
Idag hör man inte lika mycket av henne. Men hon säger i en intervju: "Nej, sociala orättvisor det gillar jag inte. Övervikt är verkligen en klassfråga. Och tyvärr ökar gapet igen. Hjärtinfarkterna har minskat totalt sett (LCHF??) i Sverige, men har har minskat mycket mer hos dem som har lång akademisk utbildning. Skillnaderna handlar om klass och jag tycker inte om att det här gapet ökar. Det måste man göra någonting åt. Aktivt. Det kommer inte att rätta till sig av sig självt."

Men, då borde de svenska myndigheterna och verken tillsammans med läkarkåren ta sitt förnuft till fånga, erkänna att de hade fel och börja om från början. Kosten är viktig och bör diskuteras vid varje tillfälle, så också motion. Mindre läkemedel, mer korrekt kost och träning. Mer ekologiskt och nyttiga fetter (om det sedan är LCHF som är frälsningen så är bra fetter viktiga för ALLA). Mindre kött. Skippa tobak, minska på alkoholen, ställ kvar. Nu är det de upplysta (jag har ingen lång akademisk examen men ett brinnande intresse för att lära mig och sprida ut) som vet, kan, nätverkar, tipsar, läser på och de som inte kan/orkar och tror på myndigheterna gör tvärtom mot vad de borde. Suck!! Någon dag vänder det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar