Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 26 januari 2012

Min lyxjuice

Jag har en citruspress sedan länge. Den första köpte jag i Hong Kong 1990, det var ren lyx för mig att göra min egenpressade apelsinjuice (och så mycket billigare och fräschare än köpta som kan ha stått hela dagen). Den höll i dryga 15 år tills den gick i golvet och det införskaffades en ny. Så fort jag är ledig/mellan jobb så pressar jag ett stort glas varje morgon.

1 citron, 1 lime, 3 blod/apelsiner som jag varvar med 1 grapefrukt, mandariner/satsumas o dyl. Granatäpple som är så gott och nyttigt går utmärkt att pressa har jag lärt mig. Peta ut kärnor så länge du orkar, pressa resten.

På helgerna gör vi juicer på frukt och grönsaker i en press som hållit i närapå 30 år och använts flitigt. Äpplen, röd-/gul- och polkabetor, purjolök, vitlöksklyftor (börja med EN), selleristjälkar, fänkål, ingefära, päron, söt/potatis - jag har provat det mesta och det går. Alltid nyttigt, oftast gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar