Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 26 januari 2012

Det har vänt - sjukhusen börjar laga egen mat

Jag skriver ju så mycket om kostens betydelse för hälsan och har ju rasat när jag läst om kommunernas och sjukhusens svarta plastlådor som till gamla levereras för en vecka i taget, värms i mikro och varken har någon smak, näring eller konsistens. Grå/beige sörja - vem till äta det, som är sjuk, gammal och har dålig aptit? Jag har sett hos svärfar hur den såg ut. Det slutade med att vi ett par gånger i veckan köpte mat åt honom på Östermalmshallen (låg i närheten) - det blev mycket godare och nästan samma pris. Eller är ett barn i skolan, på dagis - kanske dagens enda hyggliga och varma mål mat. Jag lär sambon laga mat, förväntar mig att när jag är äldre så tar han som är yngre hand om den så jag slipper svälta. Är det inte gott, äter inte jag!

Tack Camilla för Matupproret - http://camillasmatuppror.se/ - vi var många som skrev på, bloggade, tvittrade, protesterade och skrev till politiker. Det hjälpte. Dessutom är det kostnadsneutralt!

Heja! Ei väkisin, mutta väsyttämälla - ej medelst våld, men genom utnötning - gammalt bra finskt ordspråk jag själv lever efter. Mejlar och bloggar som attan om felaktigheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar