Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 21 juli 2010

Ryvita Råg - mycket hög nivå av akrylamid

Ryvita knäckbröd – AJJ!

Då jag försöker undvika vete, så har jag varit på jakt efter bröd (mjukt och hårt) bakat utan detta. Inte lätt. Hittade till slut Finn Crisp, Ryvita råg samt riskakor. Hade precis nästan ätit mitt första dubbla paket Ryvita då jag läser den utmärkta boken: Kanariefåglarna ryter. Där finns en akrylamidlista över produkter som inte bör ätas – ALLS. Och var tror ni mina nya mackor hamnar, joo, nästan längst ner.



http://www.gunnarlindgren.com/ - akrylamid – två dokument finns att ladda ner



Finn Crisp – 177

Ryvita råg - 1874

OLW lättsaltade chips - 2287



”Med dessa nivåer har Livsmedelsverket räknat fram att mellan ca 200 och 700 cancerfall orsakas per år av akrylamid i livsmedel i Sverige.”



Så ett mail skickades till Chief and Food Creator - anders.tegner@haugen-gruppen.se – nu väntar jag ivrigt på svar. Som ganska snabbt svarade att han skickat det vidare och sedan dess har det varit radioskugga i en dryg månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar