Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 9 mars 2012

Bag-in-a-box & äldre kvinnor = ingen höjdarkombination, heller

Artikel i M Magasin, 4/2012 - fortsättning från alkohol och barn-inlägget

Det här är så viktigt att jag kopierar rakt av:


"Den öppnade vinboxen har blivit standard i vart och vartannat mappiekök. "Jag-unnar-mig"-mentaliteten breder ut sig. Överallt och nästan jämt finns det alkohol med. Och den som säger nej blir lätt ifrågasatt. ... Nyligen slog Socialstyrelsen larm: Alkoholmissbruket har ökat lavinartat pp sistone, särskilt bland äldre kvinnor. Allt fler riskerar att bli alkoholister varnar forskarna i sin rapport. Sedan har 2000 har andelen patienter i åldern 60-70 år som vårdas med en diagnos som kan relateras till hög alkoholkonsumtion ökat med 45 procent. För allt fler leder missbruket till döden. Hela samhället har alkoholifierats säger Sanna Lundell."

Denna jag-unnar-mig-mentalitet som gäller alkohol, godis, cigaretter, ett stillasittande liv, en kaka till, ett glas vin till - allt i en kombination som bara betyder en sak - sjukdomar och död, ofta mycket tidigare än det skulle behövas. Man kan visst unna sig - men INTE varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar