Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 3 oktober 2010

Mobilsamtal, GPS och SMS:ande i bilen dödar tusentals



Det är Sverige och Albanien som verkar vara de enda länderna som inte tagit sitt förnuft till fånga och förbjudit mobilsamtal utan hands-free och SMS:ande medan man kör. Och GPS:en, hur störande är den? Motormännen kräver lagändring, If (försäkringsbolag) efterlyser en, oppositionen vill ha en utredning, vi som färdas i trafiken är många som vill ha ett förbud, men vår infrastrukturminister Åsa Torstensson (om hon sitter kvar) motsätter sig ett det. Är det integriteten som spökar nu igen? En persons integritet (pedofil, bilist, narkoman, alkoholist) mot min och mina närmastes hälsa. Vilken väljer du? 16.000 dog i trafiken mellan 2001 och 2007 i USA orsakade av dessa farsoter. T o m föräldrar med barn i bilen gör detta. Händer det sedan något med barnet är det absolut inte deras fel. Nästan varje dag ser jag någon djupt inne i ett samtal som varken ser eller hör övriga trafikanter. Jag blir absolut likadan själv och har tagit konsekvenserna, jag svarar aldrig i mobilen när jag kör. Jag kan prata med en medpassagerare hur länge och hur mycket som helst utan problem, i mobil, nej. Det måste till en lagändring innan fler kör ihjäl sig, oftast andra eller skadar dem för livet. Folk inser inte detta själva och får med ens höga böter utomlands och blir väldigt förvånade. Det finns t o m cyklister som SMS:ar, kul att möta en sådan!! – Ur SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar